Nog geen plan voor 2018?

plannen

Kersttijd.

Ik zie mensen lopen. Onderweg naar kerstborrels, ze komen er van terug of sluiten aan in de rij van de supermarkt.

Je ziet kerstbomen op pleinen, op kerstkaarten online of in je brievenbus. De buurman wenst je fijne kerstdagen en het beste voor 2018. Het einde van 2017 nadert alweer.

De lichtjes schijnen je overal tegemoet.

Dit is de tijd van samen zijn, warmte binnen, kou buiten.

Ik overdenk het jaar.

Wat ging goed, wat kan beter. Wat vond ik leuk.
Ik heb in elk geval genoten van mijn werk als VA. Dat was de beste stap die ik heb gezet.

Ben jij blij met de kant die je met je bedrijf bent opgegaan?
Als je daarop terug kijkt gaan je gedachten daarna bijna automatisch naar de toekomst.

Wat wil je voor het komend jaar? Om een plan voor 2018 te maken, heb ik voor het eerst een planner aangeschaft. De Purpuz planner. Zoals de naam al zegt: een agenda met een doel. Via een stappenplan bepaal je waar je energie in wilt steken. Wat je wilt bereiken. Het is niet de enige planner, maar deze sprak mij het meeste aan.

Welk doel wil jij graag bereiken in 2018?

Je komt er via stappen achter. Mijn doel is een succesvol VA zijn. Onder succesvol kun je natuurlijk verschillende dingen verstaan. Dus heb ik het concreet gemaakt. De planner helpt daarbij.

Voor mij is succesvol dat mijn specialisatie echt vorm heeft gekregen. Daarvoor ga ik in januari twee opleidingen doen. Verder wil ik voldoende vaste klanten hebben, zodat ik een goede omzet heb. Mijn administratie wil ik op orde houden en mijn marketing moet steeds meer vorm krijgen.

Dit alles zal er voor zorgen dat ik mijn werk op de manier kan doen die bij mij past. Daar kijk ik naar uit en werk ik naar toe.

Het lijkt net bakken.
De ingrediënten zijn er al. Het recept staat. Nu nog de juiste voorbereidingen treffen en volgens het recept mijn onderneming klaar maken. Het resultaat zal er zijn.

Het recept heb ik met mijn Purpuz planner gemaakt. Dat geeft me de richting en het overzicht.

Ik schrijf graag, maar losse briefjes raken kwijt of onder op de stapel.

Nu heb ik overzicht in één boek.

Per maand kun je een planning maken. Er is ruimte voor zakelijke en privé doelen. Vervolgens zet je de taken per dag in de weekoverzichten. Beiden overzichten zorgen ervoor dat je kunt zien hoe de balans is tussen werk en privé. Zo kun je vastleggen met dat je met je vriendin wilt afspreken of dat je naar het bos wilt.

Privé kan anders uit beeld raken. Je herkent het vast wel. Je wilt met je beste vriendin bijkletsen, maar het komt er niet van. Door de reminder op de planner maak je wél die afspraak.

Het helpt mij ook op zakelijk gebied. Ik mistte de houvast voor mijn plannen. Ik probeerde het allemaal te onthouden of gebruikte mijn to do list. In de blog "Online marketing. Wat moet ik ermee?" schreef ik al dat een plan  mij helpt om sneller en makkelijker je berichten te schrijven en te plaatsen. Een plan werkt dus voor mij.

Asana werkt daarvoor top, maar het geeft me geen totaalbeeld. De opdrachten nemen toe, gelukkig. Maar mijn marketingacties kwamen in het gedrang. Vandaar de aanschaf van deze planner.

Nog een extraatje is de dagreflectie en aan het einde van de maand ‘vragen aan jezelf’. Elke dag even terugkijken en aan het eind van de maand echt evalueren.

Even stil staan bij wat er goed is gegaan en hoe je verder wilt.

Zo kan ik de juiste acties nemen op het juiste moment.

Niet pas na 3 maanden of alleen aan het einde van het jaar.

Dat is als checken of je nog steeds het recept volgt. Zodat het resultaat een prachtige taart met 3 lagen is, in plaats van een ingezakte plumpudding.

Voor mij lijkt dit het middel. Ik laat je over twee maanden weten hoe het me dan bevalt.

Hoe en waarmee plan jij? Ben jij ook een schrijver of leg je je plannen liever digitaal vast? Of werk jij graag uit je losse pols?

 

Heb jij een tip?

Iets wat al een tijd voor je werkt?
Laat het me weten, ik ben heel benieuwd.

 

Laat een reactie achter