Hoe schrijf je het perfecte Facebookbericht?
Het puber-alternatief

puber-alternatief

“Mam, Anna en ik hebben een social media record: 326 berichten via Snapchat.

Mijn 15-jarige dochter tuurt naar haar telefoon. Anna heeft haar een zojuist een foto van haar duim gestuurd. Dat lijkt misschien gek, maar een reeks moet je onderhouden in snapchat. Alleen als je elkaar elke dag een bericht stuurt blijft de reeks in stand.

Na onze verhuizing liep ze zelfs naar het station aan het einde van de straat voor de WIFI, zodat de reeks niet verbroken werd. Wat je elkaar stuurt is  niet belangrijk. Als je maar wat stuurt, al is het een zwart scherm.

Daarom kan je tienerdochter beter Facebookberichten maken dan jijzelf.

Want minder perfectionisme zorgt voor meer actie. Meer en sneller berichten op je pagina zijn het resultaat. Dat is ook op Facebook het belangrijkst.

Tieners zijn ontzettend creatief als het gaat om sociale media.

Maar als ondernemer kun je natuurlijk geen zwarte foto’s sturen. Zo gemakkelijk kom je er ook niet vanaf, want een zwarte foto waardeert je volger niet. Hoewel, misschien levert het juist wel veel vragen op en als er veel reacties op een bericht komen, dan is dat wel goed voor je bereik.

De nonchalance van je puber kun je wel overnemen. Als je meer rust hebt over wat je plaatst, zorgt dat vanzelf voor meer ideeën. Vraag voor de grap eens aan je dochter wat zij zou plaatsen. Het antwoord zal je verbazen. Meestal gaat het om heel alledaagse dingen.

En die alledaagse situaties zijn prima social media updates.  

Plaats ook eens antwoorden op vragen die je krijgt. Of  link naar je  blog.
Geef gelegenheid om een vraag te stellen of geef eens een kijkje achter de schermen.

Hoe doe ik het zelf?

Deze week heb ik mijn nieuwe e-book afgerond. Voorafgaand daaraan heb ik een bericht op Facebook geplaatst en natuurlijk volgt er nog  één na het plaatsen op mijn website.

Op LinkedIn heb ik ook  een bericht geplaatst met een link naar het e-book. Meer doe ik daar niet, want  dat is toch een ander soort platform.

Daarnaast kun je berichten plaatsen rondom speciale dagen.

Zeker als het te maken heeft met je praktijk. Kijk daarvoor bijvoorbeeld op fijnedag.nl of issuekalender.nl.

Als voedingscoach kun je gezonde recepten voor het kerstdiner plaatsen half december. Ben je personal coach, beschrijf dan een oefening die je volger kan doen tijdens een boswandeling in de herfst op 21 september.

Een nieuw blog is altijd geschikt voor een bericht op al je kanalen.

Ten slotte schrijf je blogs met onderwerpen die je volgers interesseren. Als je nog niet zoveel website bezoekers hebt, zal je je blog onder de aandacht moeten brengen.

Dat zorgt voor verkeer naar je website. Zorg dat je een korte, pakkende inleiding schrijft in het bericht en verwijs verder naar je blog.

Een mooie afbeelding erbij zorgt dat je bericht sneller wordt gezien. Of het nu op LinkedIn is of Facebook. Bij Instagram draait het natuurlijk om de beelden.

Maak je je zorgen over wat mensen van je berichten denken?

Bedenk dat minder dan 10% van je volgers je bericht te zien krijgen.  Je kunt dus best een bericht plaatsen, dat lijkt op een ander bericht. Niet alles hoeft nieuw en origineel te zijn.
Een paar ideetjes:

  • Stel een vraag
  • wens iedereen een goed weekend. Met een kort bericht erbij kan dat prima.
  • Breng je weggever nog eens onder de aandacht.

Mijn eigen kanalen zijn nog niet goed op de rit.

Zoals bij een tuinman zijn eigen tuin als laatste onkruidvrij is, zo lopen mijn eigen sociale media kanalen nog achter op die van mijn klanten.

Vanaf nu plaats ik weer meer berichten, maar niet dagelijks. Gelukkig hoef ik geen reeks te onderhouden zoals mijn dochter. Bovendien kan ik haar  af en toe om ideeën kan vragen als ik zonder inspiratie zit.

Met welk bericht ga jij deze week de hulp van  je tienerdochter (of -zoon)  inroepen?

Laat een reactie achter